מהי חנות וירטואלית?
חנות וירטואלית, או חנות אינטרנטית, היא אתר אינטרנט המאפשר ללקוח לבצע רכישת מוצרים דרך רשת האינטרנט, באתר עצמו.
היתרונות של חנות אינטרנטית לבית העסק הם רבים: זמינות של 24 שעות, 7 ימים בשבוע, חשיפה לקהל יעד שאינו מוגבל גיאוגרפית, הגדלת מאגר הלקוחות ועוד.
עם זאת, חנות וירטואלית חייבת להכיל מספר מאפיינים אליהם מורגלים הלקוחות האינטרנטיים :
• רכישה של מספר מוצרים -"עגלה".
• השוואת מאפיינים של מוצרים.
• קריאה והוספה של חוות דעת על מוצרים ספציפיים.
• תצוגת תמונות מורחבת של המוצר.
ועוד מספר מאפיינים שיתוארו בהמשך.
בדומה לאתר תדמית, החייב להתאים ולהשלים את בית העסק מבחינה עיצובית, בניית החנות הוירטואלית חייבת להתאים לחנות הפיזית, אם קיימת כזו. בנוסף, על החנות הוירטואלית לספק חוויית קנייה טובה לפחות כמו חוויית הקנייה של הלקוח בחנות הפיזית.
כידוע, תופעת המסחר האלקטרוני בכלל, והחנויות הוירטואליות בפרט, היא תופעה שקנתה לה אחיזה בכל תחומי הכלכלה המודרנית, ורבים בתי העסק שאימצו אותה. לכן, בזמן הקמת חנות וירטואלית יש לשים לב לאותם מאפיינים שייחדו את החנות האינטרנטית שלך לעומת חנויות המתחרים, כגון:
• קלות ופשטות הרכישה בחנות הוירטואלית שלך : מצב שבו לקוח עוזב את החנות הוירטואלית בגלל חוסר הבנה או חוסר שליטה בתהליך הקנייה, הוא מצב בלתי נסבל לחנות אינטרנטית.
• המחרת מוצרים אטרקטיבית: הלקוח המודרני מבצע כיום סקר מחירים בקלות יחסית, לכן המחיר (או הערך המוענק ללקוח), חייב להיות אטרקטיבי.
• תמיכה טכנית לכל אורך תהליך הרכישה ולאחריו: חוות דעת חיוביות כלפי החנות האינטרנטית שלך עשויות להזניקו קדימה. חוות דעת שליליות עלולות להיות הרסניות.
• ניהול מועדון לקוחות: לקוח מרוצה לרוב ישמח להיות חלק ממועדון לקוחות, דבר שעשוי להעניק לו הטבות ברכישות עתידיות. לכן עליך לנהל את מועדון הלקוחות שלך באופן שישמר ואף יגדיל אותו לאורך זמן.
• ניהול מבצעים: חנות אינטרנטית יכולה, בקלות יחסית, לצאת במבצעים הניתנים לניטור ומדידה, בזמן קצר. כלומר - מבצע אטרקטיבי בחנות הוירטואלית שלך יכול להעניק לך יתרון של ממש מול מתחריך.
• קידום במנועי חיפוש: השלב הראשון, בדרך כלל, של תהליך הקנייה, הינו חיפוש במנועי חיפוש. מיקום החנות שלך במקום טוב בדף התוצאות יגדיל, כמובן, את כמות המבקרים בחנות הוירטואלית שלך, אך גם יעניק ?גושפנקא" לכך שחנותך היא החנות המתאימה למחפש.
אם תשאלו אותי מהם הפרמטרים החשובים ביותר להצלחת חנות וירטואלית, אציין שניים: שימושיות החנות ושפת העיצוב. שימושיות החנות הוירטואלית מתייחסת לקלות ופשטות השימוש של הלקוח במאפייני החנות השונים - הרכישה עצמה, יצירת קשר, מפרט המוצר וכדומה. שפת העיצוב של החנות הוירטואלית היא כל מה שהלקוח רואה מול עיניו : הרכב הצבעים והגוונים בחנות הוירטואלית, התיבות, הכפתורים... כלומר סך כל החוויה הויזואלית אותה חווה הלקוח בחנות. הסיבה לחשיבות העצומה של שני פרמטרים אלה היא שהם המשפיעים הישירים על המרת הגולש המבקר באתר, ללקוח. אם השפה העיצובית של החנות הוירטואלית אינה לרוחו של המבקר, או שהשימושיות בה פגומה, הוצאות השיווק על הבאת הגולש לחנות, הוצאו לריק. היות הגולש באתר הינה השלב האחרון בתהליך הקנייה, לכן הפסד של גולש ואי המרתו לקונה עולים יותר כסף לבית העסק.
מכאן, מסקנתי היא אחת - אין להקל ראש בתהליכי העיצוב והבנייה של החנות הוירטואלית- כדאי תמיד להתייעץ עם מומחים לעניין.